DIM #1 — Een museum zonder data en een nieuw woord

Rosemie Callewaert
2 min readDec 30, 2017

Hoera 🎉! En dankjewel aan de eerste inschrijvers die mij over de streep haalden om deze nieuwsbrief te starten. Verwacht je aan een gedoseerde dosis wijze weetjes. Omdat minder meer is, doe ik mijn best om daar niet mee te overdrijven. In deze eerste editie heb ik gekozen voor een offline en een online ding omdat het verschil misschien niet meer bestaat.

Zondermetadata

Een museumpresentatie zonder data — Dapper met datadappermetdata.blog

Ik ben een blog gestart om te vertellen over een specifiek onderdeel van mijn werk: het maken en structureren van data en informatie. Het is een ode aan de dapperen die kiezen voor een duurzame aanpak en daarom bewust bezig zijn met het beheren van data. Het data-werk achter de schermen is nodig om dingen te kunnen presenteren op websites, apps of in tentoonstellingen.

Het bewust niet tonen van data kan ook interessant zijn. In Duitsland is er een museum waar niet getoond wordt wat er te zien is.

Het was Saskia Scheltjens die me de tip gaf over het museum zonder data: Insel Hombroich… lees het artikel

Kai-Fu Lee on the merging of online and offline worlds

www.theworldin.com

Naast de FOMO (fear of missing out) is er nu ook de OMO!

OMO staat voor online merges with offline of het in elkaar overvloeien van tastbare offline dingen met online informatie.

De computerwetenschapper Kai-Fu Lee ervaart bij zijn werk in China dat we in een universum tussen de online en offline wereld leven. Lees het artikel en oordeel zelf of je hier blij, bang, boos of ongerust van wordt.

--

--